15 najbardziej typowych błędów SEO


SEO jest kluczowym aspektem, który powinien wziąć pod uwagę każdy właściciel strony internetowej. Bez odpowiedniej wiedzy SEO, ktoś może łatwo zniszczyć reputację swojego serwisu w wyszukiwarce. Możliwość zdobywanai wysokich pozycji w wyszukiwarce ma zresztą kluczowe znaczenie w budowaniu swojej popularności w Internecie.

Poniżej zestawienie najczęstszych błędów SEO, które ludzie robią oraz wyjaśnienie, dlaczego te błędy mogą mieć szkodliwy wpływ na stronę.
Kierowanie na słowa kluczowe jest jednym z większych błędów jakie ludzie robią, dlatego większość z następujących przypadków będzie dotyczyła właśnie słów kluczowych.

1. Targetowanie na nierealne słowa kluczowe

Jest to jeden z najczęstszych błędów ludzi, którzy próbują robić SEO na własną rękę. Mierzenie w słowa kluczowe, które mają 100k + miesięcznych wyszukiwań będzie prawie niemożliwe do osiągnięcia. Najlepszą rzeczą, jaką można zrobić, to znaleźć docelowo mniej konkurencyjne frazy, które oscylują w liczbie ok. 25k lub mniej miesięcznych wyszukiwań, dzięki czemu łatwiej będzie dla nich osiągnąć wyższe pozycje.

2. Targetowanie na zbyt wiele słów kluczowych

Próba targetowania na zbyt wiele słów kluczowych może być nieco przytłaczające, gdy robi się SEO na stronie. Nie jest dobrym pomysłem, aby targetować mnóstwo słów kluczowych, zwłaszcza takich, które nie występują na Twojej witrynie, bo wymaga to po prostu o wiele więcej pracy. Skup się tylko na rzeczach, które są ściśle powiązane z Twoją stroną, polecam wybrać max. 10 słów kluczowych.

3. Zapominanie o słowach z długiego ogona

Ten błąd może kosztować wiele ruchu. Widzę to cały czas, kiedy ludzie skupiają się na jednym słowie kluczowym, które jest zbyt ogólne i nawet nie pomoże w pozyskaniu ruchu. Dla przykładu, powiedzmy, że jesteś dentystą i używasz „dentysta” jako słowa kluczowego w witrynie. Ale realistycznie, jak wiele osób wyszukuje tylko słowa „dentysta” w Google? Prawie każda osoba, która poszukuje dentysty, będzie wyszukiwać słowo ze swoją lokalizacją np. „dentysta Warszawa”. Używając dokładniejszej lokalizacji można jeszcze lepiej sklasyfikować wyszukiwania np. „dentysta warszawa mokotów” i szansę na pozyskaniu takiego ruchu, który naprawdę ściąga potencjalnych klientów (lepsza konwersja).
Pamniętaj, im dokładniejsza fraza, tym większa szansa na dotarcie do grupy docelowej.

4. Kopiowanie słów kluczowych konkurencji

Często ludzie dopiero raczkujący w SEO myślą „Hej, po prostu skopiuje słowa od mojego konkurenta i będę w stanie rankować wysoko tuż obok nich”. To nie jest dobry sposób myślenia, bo skąd masz pewność, że słowa konkurenta są także właściwe dla Twojej witryny? Ponadto kopiowanie słów kluczowych po prostu zwiększa ich konkurencyjność. Dobrym pomysłem jest zapewnienie pewnej unikalności własnych słow kluczowych, tak aby były dobrze powiązane z Twoją witryną.

Nie mówię, że nie powinno się używać słów kluczowych, których używa konkurencja, ale należy najpierw zrobić analizę i zrozumieć, dlaczego właśnie te słowa są używane.

5. Targetowanie na nietematyczne słowa kluczowe

Ten błąd występuje coraz rzadziej, ale niektórzy ludzie nadal korzystają z tego „nie-etycznego” sposobu starania się o zdobycie ruchu na swojej stronie internetowej. Chodzi tu o używanie nietrafnych słów kluczowych tylko dlatego, że mają wysoką liczbę wyszukiwań, mimo że nie mają nic wspólnego z tematyką witryny. Naprawdę spotkałam się z sytuacją, gdy klient wrzucił sobie w meta tagi frazy „seks”, „doda” itp. podczas gdy strona dotyczyła zespołu weselnego. W żaden sposób te frazy nie są ze sobą powiązane. Oczywiście Google traktuje to jako „spam” i domena dostała bana.

6. Nadużywanie słów kluczowych na stronie

Kiedy wyszukiwarka przechodzi po stronie internetowej, potrafi ocenić, czy znajdują się na niej przydatne treści czy jest to tylko strona stworzona tylko pod ranking. Nadużywanie słów kluczowych jest właśnie takim sygnałem i nie będzie przynosić rezultatu. Nie tylko nie zdobędziesz w ten sposób pozycji, ale przede wszystkim taka strona będzie wyglądać głupio dla użytkownikow, którzy szybko z niej uciekną. Naprawdę nie warto nadużywać słów kluczowych na stronie.

7. Nieaktualne treści

Jedną z głównych rzeczy, na które patrzy wyszukiwarka przy ocenie strony jest aktualność jej treści. Wyszukiwarki szukają nowych treści i są bardziej skłonne częstych odwiedzin robotów, jeśli strona jest regularnie aktualizowana. Dlaczego? Ponieważ wyszukiwarki chcą pokazać użytkownikom wyniki, które są aktualne i odpowiednie, nie chcą wysyłać swoich użytkowników do stron internetowych, które są przestarzałe i już nie oferują zaktualizowanych treści.

Dobrym pomysłem w takiej sytuacji jest, aby pewną świeżość treści na stronie. Łatwym sposobem osiągnięciem tego jest umieszczenie bloga na swojej stronie. Dzięki posiadaniu bloga, strona systematycznie publikuje nowe treści.

8. Źle zbudowana strona WWW

Strona, która nie jest zgodna ze standardami WWW i posiada błędy może sprawiać wyszukiwarkom problemy z ich indeksacją. Liczne błędy 404 i błędy przekierowań sprawią, że roboty wyszukiwarek po prostu opuszczą stronę lub uznają ją jako nieindeksowalną.

9. Brak atrybutów alt i title dla obrazków

Umieszczenie w atrybutach alt i title tagów dla obrazków jest czymś, co często właściciele stron, a nawet projektanci stron internetowych nie robią ze względu na duży nakład czasu pracy. Większość ludzi myśli, że te atrybuty do niczego nie służą, więc nie warto poświęcać na to czas. Jest to duże nieporozumienie, ponieważ alt i title dla obrazków mogą znacznie pomóc w SEO dla wyszukiwań graficznych.

Skupiamy cały swój czas na pozycjach strony w normalnych wynikach wyszukiwania, ale co z wyszukiwaniem obrazu? Ludzie szukają zdjęć cały czas i kiedy klikają na zdjęcie, generują dla Ciebie dodatkowy ruch. Jeśli Twoja witryna specjalizuje się w zdjęciach, to bardzo ważne, aby zoptymalizować obrazy w całym serwisie.

10. Brak meta description i keywords

Powinieneś mieć meta description i keywords w nagłówku każdej strony swojej witryny. To pomaga wyszukiwarce określić, o czym jest strona. Słowa kluczowe, które umieszczamy w tych znacznikach powinny odnosić się do tej strony, a także znaleźć na tej stronie w jej treści.

Jeśli w meta keywords posiadasz słowa kluczowe, które nie mają związku z Twoją stroną i są dodane tylko w celu próby zwiększenia ruchu, dla wyszukiwarki będzie to spam, a Twoja strona może trafić na czarną listę. Dlatego tak ważne jest, aby upewnić się, że słowa kluczowe odnoszą się do strony i jej treści.

11. Optymalizacja pod nazwę domeny, zamiast pod słowa kluczowe

To bardzo częsty i widoczny błąd. Chodzi o to, że w tytule strony umieszcza się jedynie nazwę domeny (brand) z pominięciem słów kluczowych. To powoduje to, że w wyszukiwarce witryna może rankować tylko na nazwę firmy/marki, a nie to, o czym jest dana strona.

Dla przykładu, zwróć uwagę, że użytkownik w poszukiwaniu projektowania stron internetowych nie będzie wpisywał w Google nazwy firmy, tylko frazę „projektowanie stron internetowych”. Dlatego tak ważne jest, żeby oprócz nazwy firmy, w kluczowych meta tagach umieścić także słowa kluczowe.

12. Spamowanie

Spam jest rozumiany jako każda technika, która w sztuczny sposób ma poprawić pozycję witryny w wyszukiwarce. Jest to ogromny problem w całym Internecie. Wielu właścicieli stron intenretowych dostaje na co dzień wiele spamu w komentarzach, które zawierają losowe słowa kluczowe i link do pozycjonowanej strony. To jest kiepski sposób na SEO, który łatwo prowadzi do ukarania witryny za spam.

Inne formy spamu obejmują m.in. zbyt duże nasycenie słów kluczowych w witrynie, dodawanie zaspamowanego tekstu przy użyciu bardzo małej czcionki (czytelne tylko dla wyszukiwarki, nie dla użytkowników tzw. cloaking), powielanie treści (treść skradziona z innych stron internetowych). A to tylko kilka rzeczy, ktore wyszukiwarki uznają jako spamowanie.

13. Brak głębokich linków

Tzw. deep links, czyli głębokie linki prowadzą do podstron innej witryny, a nie do strony głównej. Głębokie linkowanie jest niezwykle korzystne, ponieważ pomaga wyszukiwarkom dotarcie do większej ilości podstron, ale również kieruje użytkowników do bardziej dopasowanych treści. Na podstronach znajduje się dużo więcej informacji niż tylko na stronie głównej.

Deep linking sprawia, że wyszukiwarki mogą uzyskać lepszą wiedzę o tematyce strony internetowej i tego, co ma do zaoferowania. Jeśli zdobywasz linki do swojej strony, pamiętaj żeby nie linkować tylko do strony głównej, ale także do podstron.

14. Brak węwnętrznych linków

Wewnętrzne linki to linki na Twojej stronie, które odwołują się do różnych podstron w witrynie. Mając linki wewnętrzne może pomóc robotom wyszukiwarek w przeszukiwaniu zawartości strony internetowej, dzięki czemu będzie ona indeksowana prawidłowo. Mając linki wewnętrzne możesz również pomóc odwiedzającym w poruszaniu się po stronie – łatwiejszym i szybszym docieraniu do powiązanych, ciekawych, głęboko zagnieżdżonych treści, do których normalnie nie trafi (np. odsyłanie do starszych lub powiązanych tematycznie wpisów).

Linki wewnętrzne powinny mieć takze prawidłowy anchor text. Na przykład, jeśli linkujesz do strony używając anchor textu „kliknij tutaj”, „więcej” itp., wyszukiwarka nie będzie wiedzieć, co to oznacza. Anchor text powinien być powiązany z tematyką witryny, do której kieruje link (użycie słów kluczowych).

15. Zakup tanich linków

Jeden z największych błędów SEO, to próba zdobycia wysokich pozycji strony w szybkim czasie przy minimalnym wysiłku poprzez zakup linków. Zakup linków jest oceniany bardzo źle w oczach wyszukiwarek, ponieważ jest to manipulacja w wynikach wyszukiwania. Dobrym przykładem takich usług są komentarze z blogów lub wpisy na forach internetowych.

Tego typu płatny spam bardzo często objawia się toną losowych komentarzy typu „świetny blog, lubię go czytać”, zawierających link do innej strony internetowej. Takie linki dają złą reputację witrynie. Google i inne wyszukiwarki będą widzieć to jako formę spamowania i w końcu ukarają taką witrynę. A tego przecież nie chcemy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s